Bryt negativa beteenden


man kvinna

Av Fayme Alm, FayMedia – Kommunikation tvärs över Öresund

Energitjuvar kallas de. Medarbetare som med ett negativt beteende stjäl tid och energi från verksamheten. Vad kan du som chef och arbetsledare göra för att bryta deras mönster?

Registret över negativa beteenden bland oss människor är brett och går igen på arbetsplatserna. Där kan medarbetare betraktas som jobbiga på grund av sitt beteende och skapa svårigheter för dem som ska samarbeta med dessa personer. För chefer och arbetsledare är de en utmaning.

Tar sig olika uttryck

Det kan finnas medarbetare som är konsekvent negativa eller alltför tidsoptimistiska, som visar mobbningstendenser eller smiter undan arbetsuppgifter, som agera egoistisk i alla lägen eller gärna vill ha rollen som martyr och den som det alltid är mest synd om. Eller som på annat sätt dra ner stämningen och arbetslusten med sitt beteende på den gemensamma arbetsplatsen.

Kräver insatser från dig som chef

Minskad arbetslust går i sin tur ut över insatserna och resultatet, så frågan är vad du som chef kan göra för att bryta negativa beteenden.

Jobbsafari lät frågan gå vidare till Mattias Lundberg. Han arbetar med chefs- och ledarutveckling, chefscoaching och utbildning, främst inom näringslivet och har även doktorerat i psykologi.

Jobbsafari: När kan man våga påstå att en medarbetare har ett besvärligt beteende?

Mattias Lundberg: Det är viktigt att inte klassa hela människan som besvärlig. Istället handlar det om ett beteende som är besvärligt och ett sådant kan du ringa in med tre frågor:

  1. Är beteendet återkommande?
  2. Mår andra medarbetare omkring personen dåligt på grund av detta beteende?
  3. Är personen med beteendet någon som man undviker?

Blir alla tre svaren jakande handlar det inte om ett beteende som är tillfälligt eller om något som du personligen blir irriterad på. Det är istället ett problem som du som chef bör ta tag i för att medarbetarna och därmed verksamheten ska må bättre.

Jobbsafari: När man konstaterat ett besvärligt beteende hos en medarbetare, hur går man då vidare?

Mattias Lundberg: Som chef eller arbetsledare måste du visa att du ser problemet och därefter markera. Det innebär inte att du ska skälla ut personen i fråga. Det finns andra vägar att gå.

Ta till exempel tidsoptimisten som för femte gången kommer för sent till mötet, skrattar och vill ha bekräftelse från oss andra på att hon eller han är ju en som aldrig kan komma i tid och att det är ok även om det inte är bra.

Där kan du istället skapa förutsättningar till förändring genom att säga att du ser att personen i fråga är sen, men att vi andra redan har börjat mötet och så inte ge personen mer uppmärksamhet utan vända dig till gruppen igen.

Handlar det om en person som alltid är negativ till beslut som fattas, kan du ta med henne eller honom i beslutsprocessen. Det som man själv varit med att fatta beslut om är det svårare att gnälla över.

Jobbsafari: Vilka andra verktyg finns det för chefer och arbetsledare att ta till?

Mattias Lundberg: Att dokumentera är enormt bra. Inte bara för officiella sammanhang utan som hjälp för en själv. Ska du föra ett resonemang och kanske inte minns i stunden när saker och ting har skett, kan du luta dig mot dokumentationen. Med stöd av den kan du visa att du ser medarbetarens beteende. Det är viktigt.

Hur man sedan går vidare och hanterar problemet beror på vilket beteende som personen uppvisar. Anders Wahlberg och jag har skrivit om detta i boken Jäkla människa! En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet.

Där ger vi också tio snabba råd och tips om hur man kan agera för att bryta negativa beteenden. Rubrikerna till råden är:

  1. Är det en jobbig person?
  2. Vilken är din egen roll?
  3. Det är inte du som är problemet
  4. Förminska
  5. Identifiera
  6. Värdera
  7. Dokumentera
  8. Informera
  9. Förstärk det positiva
  10. Tag hjälp
Publicerad 2014-04-01


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.